Τέμπη: Πώς το σύστημα ασφαλείας θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία – Δεν λειτουργεί από το 2004

“Αν λειτουργούσε το σύστημα, θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση, θα είχαν σταματήσει οι αμαξοστοιχίες” λένε ειδικοί και εμπειρογνώμονες για τα αίτια της φονικής σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη

Ενώ ακόμα είναι σε εξέλιξη οι έρευνες για αγνοούμενους, αλλά και η ταυτοποίηση των νεκρών από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, ο δημόσιος διάλογος έχει στραφεί στα αίτια της πρωτοφανούς τραγωδίας.

Κύριος υπαίτιος φαίνεται πως είναι ο σταθμάρχης της Λάρισας, που την Πέμπτη προσάγεται στον εισαγγελέα με βαρύτατες κατηγορίες.

Το λάθος του σταθμάρχη που κόστισε δεκάδες ζωές

Ο 59χρονος ομολόγησε το μοιραίο λάθος του και παραδέχθηκε ενώπιον εισαγγελέα τις εγκληματικές παραλείψεις του: δηλαδή ότι αυτός έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία σε λάθος τροχιά και πρόσθεσε ότι κατάλαβε το λάθος που κόστισε ανθρώπινες ζωές, μόλις έμαθε για το τραγικό δυστύχημα.

Από την πλευρά του, ο δικαστικός πραγματογνώμων τροχαίων ατυχημάτων, Γρηγόρης Μιχαλόπουλος, μιλώντας στο Mega δεν στάθηκε αποκλειστικά στο ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη, αναφέροντας ότι θα έπρεπε να υπάρχει μηχανισμός ασφαλείας που θα διόρθωνε τα όποια λάθη, ώστε να είχε αποφευχθεί το δυστύχημα.

Άλλωστε, τα δύο τρένα ταξίδευαν το ένα προς το άλλο επί περίπου 12 λεπτά (20χλμ.) και το ερώτημα που βασανίζει τους πάντες είναι γιατί δεν έγινε κάτι, γιατί δεν έκανε κάποιος κάτι για να τα σταματήσει από το ταξίδι τους προς τον θάνατο…

“Πρέπει να σταθούμε στο γεγονός πως υπάρχουν κάποιες οδηγίες για τα θέματα ασφάλειας των γραμμών, πέρα από το ανθρώπινο λάθος. Η εξάλειψη του ανθρώπινου λάθους δεν είναι ένας τυχαίος παράγοντας. Ο κανονισμός λειτουργίας είναι πολύ συγκεκριμένος. Τα μέτρα ασφάλειας για την ηλεκτρονική επιτήρηση των γραμμών δεν ήταν σε λειτουργία από το 2004. Προφανώς, υπό αυτές τις συνθήκες δεν θα έπρεπε να λειτουργούν οι συρμοί”, τόνισε.

“Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν, ούτε τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας λειτουργεί. Αν αυτά λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση μεταξύ τους 500 μέτρων, ενός χιλιομέτρου δεν ξέρω πόσο”, τονίζει ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών, Κώστας Γενιδούνιας.

“Αν το σύστημα ασφαλείας λειτουργούσε, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία”

Όπως αναφέρει η ΕΡΤ, παρά το γεγονός ότι έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 20 δισ. από το 2000 και μετά για την εγκατάσταση αξιόπιστων ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, το έργο δεν παραδόθηκε και δεν λειτούργησε, σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων.

Μιλώντας στο MEGA, ο Νίκος Κιουτσούκης, γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και πρώην Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, εξηγεί πως αν το σύστημα ασφαλείας λειτουργούσε, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία, ακόμα και με το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη.

“Έπρεπε να γίνει το τραγικό δυστύχημα για να γίνουν όλοι γνώστες του σιδηροδρομικού δικτύου και το πώς λειτουργεί ο σιδηρόδρομος”, σχολίασε αρχικά και συνέχισε:

“Το σύστημα που αφορά τη τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση και ασφάλεια μηχανών και δικτύου συνολικότερα, που μπορεί να το ελέγχει ο σταθμάρχης, έχει παραγγελθεί από το 2000. Έπρεπε να είναι τοποθετημένο μέχρι τις αρχές του 2004. Αν λειτουργούσε, θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση, θα είχαν σταματήσει οι αμαξοστοιχίες”.

Όπως λέει ο ίδιος, αν υπήρχε το σύστημα “θα έβλεπε ο σταθμάρχης στον υπολογιστή του δύο κόκκινα τρένα στην ίδια γραμμή και τα συστήματα που υπάρχουν επάνω στις μηχανές θα είχαν κάνει ακαριαία πέδη”.

“Το 2010 κατέθεσα στον τότε εισαγγελέα μηνυτήρια αναφορά για τις καθυστερήσεις των έργων, για τις κακοτεχνίες, τις υπερκοστολογήσεις. Μπήκε στο αρχείο” τόνισε. Ο ίδιος έκανε λόγο και για την έλλειψη προσωπικού του οργανισμού, ενώ για τον σταθμάρχη σημείωσε ότι “έχει τα τυπικά προσόντα που απαιτεί ο νόμος για να πάρει τη θέση του σταθμάρχη, πέρασε και 6μηνη εκπαίδευση”.

“Η πρώτη ένδειξη που βλέπουμε είναι ότι οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Και σήμερα με τόσα λεφτά δεν θα έπρεπε ο σιδηρόδρομος να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον. Θα έπρεπε να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα“, λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Σωματείο Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος Νίκος Τσικαλάκης.

thetoc.gr


Δημοσιεύτηκε

σε

από