Η αύξηση των πρώτων υλών, το μεγάλο ενεργειακό κόστος σε συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού, την άνοδο των ημερομισθίων και την είσοδο της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας θα εκτοξεύσουν την τιμή στο σουβλάκι έως και 20%.
Είδος… πολυτελείας τείνει να γίνει το σουβλάκι με τους επιχειρηματίες και τους εμπόρους της αγοράς να εκτιμούν πως πολύ σύντομα θα φλερτάρει με τα 4,5 Ευρώ στην Αθήνα και με τα 6 ευρώ στη Θεσσαλονίκη.
Η αύξηση των πρώτων υλών (στο κρέας, στις πατάτες και στα ζαρζαβατικά), το μεγάλο ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού, την άνοδο των ημερομισθίων και την είσοδο της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας θα εκτοξεύσουν την τιμή τόσο στο τυλιχτό σουβλάκι όσο και στο τεμαχιακό, δηλαδή, τα σκέτα καλαμάκια.
Αύξηση 20%
Σήμερα στην Αθήνα και στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας τα τυλιχτά πωλούνται από 3,20 έως 3,60 ανάλογα την επιχείρηση, την περιοχή, την ποιότητα, την ποσότητα και τον ανταγωνισμό και το τεμαχιακό κυμαίνεται από 2 έως 2,30 ευρώ έκαστο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς μέχρι τα Χριστούγεννα και κυρίως από τη στιγμή που θα εφαρμοστεί η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας τα τυλιχτά θα φτάσουν 4,20 με 4,50 ευρώ και τα τεμαχιακά από 2,5 έως 2,7 Ευρώ.
Στα 6 Ευρώ στη Θεσσαλονίκη
Ξεχωριστή περίπτωση είναι η Θεσσαλονίκη όπου η ποσότητα των προϊόντων στο κάθε τυλιχτό σουβλάκι είναι διπλάσια και τριπλάσια σε σχέση με την Αθήνα και σήμερα κοστίζει από 4,5 έως 5 ευρώ. Μετά τις αυξήσεις θα αγγίζει ίσως και ξεπεράσει τα 6 ευρώ και ήδη πολλοί επιχειρηματίες βάζουν νερό στο κρασί τους μειώνοντας τις μερίδες ώστε να απορροφήσουν τις αυξήσεις.
Αυξήσεις 15% στο κρέας
«Μόνο τα κρέατα έχουν αυξηθεί 15% το τελευταίο δίμηνο. Τεράστια είναι η αύξηση στις τιμές της πατάτας που είναι βασικό συστατικό αλλά και των λαχανικών όπως ντομάτα, κρεμμύδι και ότι άλλο περιέχει ένα σουβλάκι. Ειδικά μετά το άνυδρο καλοκαίρι τα λαχανικά έχουν αυξηθεί δραματικά. Δεν αναφέρομαι στις διάφορες σάλτσες. Υπολογίστε επίσης τις τιμές του ρεύματος που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Σημειώστε ακόμα την έλλειψη προσωπικού που ανεβάζουν τα μεροκάματα. Τους τελευταίους μήνες όλες αυτές τις αυξήσεις τις έχουν απορροφήσει οι επιχειρήσεις καθώς όπως αντιλαμβάνεστε δε μπορούμε να αλλάζουμε κάθε μέρα τους τιμοκαταλόγους όπως ενδεχομένως κάνουν στα σούπερ μάρκετ. Ενόψει της χειμερινής σεζόν όλοι οι επιχειρηματίες θα κάνουν τους λογαριασμούς τους και θα διαπιστώσουν πως δεν θα βγαίνουν και θα πρέπει να προβούν στις αυξήσεις. Ναι, πιστεύω πως σύντομα το τυλιχτό σουβλάκι που γνωρίζουμε όλοι θα φτάσει μέχρι και 4,5 ευρώ», λέει στο ethnos.gr ο Αναστάσιος Μοναστηριώτης ιδιοκτήτης δύο επιχειρήσεων με συνολικό προσωπικό 68 εργαζομένους.
Η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας
«Ένας από τους βασικούς παράγοντες που θα ανεβάσει το κόστος μιας επιχείρησης είναι η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας. Ο λόγος είναι απλός. Σήμερα οι επιχειρηματίες για να αποσβέσουν τις ζημιές δεν είναι καθ΄ όλα νόμιμοι. Με την ηλεκτρονική κάρτα εργασίας που όλα θα είναι ξεκάθαρα και θα ελέγχεται ανά πάσα στιγμή το προσωπικό και θα πέφτουν πρόστιμα οι επιχειρηματίες θα πρέπει να συμμορφωθούν ανεβάζοντας το κόστος λειτουργίας σε ασφαλιστικές εισφορές, μεροκάματα, υπερωρίες κλπ. Επίσης οι επιχειρήσεις με πολυάριθμο προσωπικό θα αντιμετωπίσουν και λειτουργικά προβλήματα εφαρμογής του μέτρου. Ο εργαζόμενος θα πρέπει να αφήνει το σερβίρισμα και να ασχολείται με τον έλεγχο του ωραρίου του. Το ίδιο πρέπει να κάνει και ο επιχειρηματίας», λέει ο λογιστής Γεράσιμος Παπαδάτος.
Πιο ευάλωτες οι μεγαλές επιχειρήσεις
«Εάν η επιχείρηση είναι οικογενειακή αυτό ας υποθέσουμε πως μπορεί να ελεγχθεί. Εάν η επιχείρηση έχει πολυάριθμο προσωπικό αυτό είναι πρακτικά αδύνατο να συντονίζεται εν ώρα φόρτου εργασίας. Επομένως χρειάζεται ένας ειδικευμένος υπάλληλος που θα επωμιστεί με αυτή την ευθύνη. Η επί πλέον θέση εργασίας και οι υποδομές είναι ένα επι πλέον κόστος και όσο πιο πολλοί εργαζόμενοι υπάρχουν τόσο πιο μεγάλη είναι η διαδικασία», προσθέτει ο Γεράσιμος Παπαδάτος.
«Δεν μπορεί να είναι φτηνό το σουβλάκι»
Όπως τονίζει ο Αναστάσιος Μοναστηριώτης: «Με τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα στην αγορά το σουβλάκι δε μπορεί να είναι πλέον φτηνό. Μέσα στην τιμή που πρέπει να έχει το σουβλάκι περιλαμβάνεται το 25% κόστος μισθοδοσίας, το 35% του κόστους των πρώτων υλών, το 15% των παγίων και περίπου ένα 10% οι επισφάλειες, συντηρήσεις, διαφήμιση. Από 8% έως 10% είναι το κέρδος. Εάν τα υπολογίσετε με τις τιμές που υπάρχουν σήμερα το 3,40 και το 3,60 είναι πλέον ασύμφορο».
«Ξεκαθάρισμα το 2025»
«Εκτιμώ δε πως πολύ σύντομα πολλές επιχειρήσεις εστίασης θα αναγκαστούν να κλείσουν. Πολλές από αυτές έχουν τζίρο αλλά έχουν τεράστια κόστη και εν τέλει ζημιές που μετακυλίονται ή καλύπτονται. Αυτό δε μπορεί να συνεχιστεί, επομένως θεωρώ το 2025 θα είναι μία χρονιά που θα γίνει ξεκαθάρισμα στον κλάδο μας».
Πηγή: ethnos.gr